Personal, am întâlnit cu adevÄrat tradiÈia republicanÄ nord-americanÄ abia dupÄ exilul forÈat din România. La începutul anilor 1980, anticomunismul era o filozofie adoptatÄ de cele mai informate Èi mai influente cercuri ale Partidului Republican. SÇ mentionez aici numele unor intelectuali precum William F. Buckley Jr, Richard Pipes, Norman Podhoretz, Irving Kristol, Jeane Kirkpatrick, Peter Berger, Paul Hollander, Michael Novak. Ronald Reagan fÄceau un titlu de glorie din ofensiva ideologicÄ Èi militarÄ la adresa colosului sovietic. DacÄ politicieni precum Jimmy Carter, François Mitterrand sau Helmut Schmidt încercau calea de mijloc, un lider vizionar precum Reagan a crezut, Èi-a dorit Èi a vÄzut prÄbuÈirea Uniunii Sovietice.
De ce s-a întâmplat aÈa? Pentru cÄ republicanismul este, prin definiÈie, un manifest împotriva tiraniei. Pentru cÄ republicanismul detestÄ absolutismul de orice fel – refuzînd orice ambalaj teologic ori secular. Republicanismul afirmÄ cÄ puterea trebuie limitatÄ constituÈional Èi cÄ oamenii puterii trebuie sÄ rÄspundÄ cu regularitate în faÈa cetÄÈenilor. Este ceea ce se cheama accountability. Republicanismul nord-american începe cu afirmarea lui We the People – „noi, poporul” (afirmaÅ£ie interpretatÄ amplu de CÄtÄlin Avramescu în traducerea-comentariu la ConstituÅ£ia Statelor Unite ale Americii, colectia „Zeitgeist”, Humanitas, 2010). Statul, pentru republicani, este un instrument, iar nu un scop în sine. Statul serveÅte interesele limitate ale cetÄÅ£eanului Åi ale comunitÄÅ£ii – iar nu invers. AceastÄ idee profundÄ stÄ la baza prosperitÄÅ£ii economice Åi culturale a Americii de astÄzi.
În Europa, republicanismul este adesea confundat cu radicalismul iacobin din Hexagon. Se uitÄ faptul cÄ, în secolul XIX, tezele revoluÅ£ionarilor despre RepublicÄ au fost amendate sub o nouÄ paradigmÄ de gândire, plecând de la libertatea politicÄ individualÄ Åi de la imperativul descentralizÄrii economice, dar Åi al moderaÅ£iei etice (a se vedea noua carte a lui Aurelian Craiutu aparuta la Princeton University Press). Republicanismul francez nu este doar progresist-utopic, ci are o componentÄ liberal-conservatoare în scrierile unor Benjamin Constant, François Guizot sau Alexis de Tocqueville – tradiÅ£ie continuatÄ pânÄ astÄzi de un gânditor remarcabil precum Pierre Manent.
La noi, ideea republicanÄ a fost compromisÄ de accidentul istoric numit 1947. Falsul republicanism comunist era de fapt un anti-constituÅ£ionalism. În fapt, abdicarea forÅ£atÄ a ultimului monarh român – Regele Mihai – n-a însemnat decât instaurarea unei tiranii politice lipsite de orice respect pentru libertatea individualÄ sau proprietatea privatÄ. Cum scria Hannah Arendt, statul totalitar urmareste distrugerea persoanei juridice si anihilarea persoanei morale. Au urmat decenii de batjocurÄ la adresa statului de drept, dar Åi de pervertire a ideii republicane prin instaurarea cultului personalitÄÅ£ii (nelipsit de reflexe voievodale) Åi a tradiÅ£iei dinastice (vezi serialul meu despre Nicu CeauÅescu). Spre a relua o expresie faimoasa a lui Boris Souvarine despre URSS, fiecare intiala din RSR indica o minciuna: nu era nici republica, nici socialista (in sensul afirmarii egalitatii reale) si nici romaneasca.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
No comments:
Post a Comment